#
#
#
#

Navigácia

Vyhľadávanie

rozšírené vyhľadávanie ...

Kalendár

Po Ut St Št Pia So Ne
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Aktuálne počasie

Počasie dnes:

23. 7. 2018

bo

Denné teploty 25/29°C, v 1000m okolo 12°C.
Nočné teploty /°C.

 

KIA logo
Euroregion
Mas_logo
mikroregion-td
Mala_fatra

 

Návštevnosť

Návštevnosť:

ON LINE: 9
DNES: 300
TÝŽDEŇ: 300
CELKOM: 129398

Obsah

Nezabúdajme na mozog, lebo začne zabúdať on

Typ: ostatné | 2018
S touto myšlienkou začala svoju prednášku p. Ľudmila Maitnerová. Vo svojej prednáške sa zamerala na mozog a boj proti demencii. Starnutie má dopad na mozog, nie všetko je vekom, zabúdame, lebo myslíme na 3 až 5 vecí naraz. A potom si kladieme otázku: „A kde mám kľúče?“

Ľudský mozog sa skladá z ĽH (ľavej hemisféry) a PH (pravej hemisféry). ĽH je preťažená, pretože sa snažíme učiť text naspamäť. PH je nevyužitá. Bohato rozvetvený nervový systém zachytáva správy z okolia. Každý zmysel má v mozgu svoje centrum.

Musíme trénovať svoj mozog: Ako? Čím? Kde? Čo budeme sadiť v záhrade? ...

Koľko štvorcov vidíme?

       
       
       
       

 

Ak ste ich videli 30 štvorcov, odpoveď je správna.

 

Druhy starnutia

  • úspešné (od 50-ky)
  • normálne (sem-tam si niečo nezapamätáme)
  • patologické (mozgová príhoda, cievy starnú, vysoký krvný tlak...)

 

Ako môžeme jednoducho a účinne trénovať mozog

  1. Predstavujte si miesto, kde by ste chceli byť (napr. na prechádzke, jazdiť na bicykli, vyhrievať sa na slnku) – udržte si túto predstavu 1 až 2 minúty. Je to vizuálna predstava.
  2. Započúvajte sa do zvukov vo svojom okolí – čo sa deje s mozgom a aktivizujete sluchové vnemy.
  3. Potichu postupne poklepkávajte prstami jedným za druhým – aktivizujete motorickú oblasť mozgu.
  4. Odčítavajte po 7 od 100 smerom nadol, t. j. 100-7 = ... Je to komplexná kognitívna úloha.
  5. Spomeňte si na nejakú príhodu zo svojho života (napr. keď ste ako prváčik nastupovali do základnej školy) – aktivizujete štruktúru vnútri mozgu.

 

Alzheimer vs. normálna zábudlivosť

  • nepanikárte
  • zaznačte si niekoľko mesiacov ako často sa tieto symptómy zabúdania prejavujú a požiadajte blízkeho alebo kamaráta, aby vám povedal, či nevidí nejaké zmeny alebo príznaky.


Varovné signály:

  • čerstvá strata pamäti postihujúca profesionálnu zručnosť
  • ťažkosti pri vykonávaní známych úloh
  • problém nájsť vhodné slová pri vyjadrovaní
  • dezorientácia v čase a priestore
  • znížená úroveň úsudku
  • problémy s abstraktným myslením
  • strácanie vecí
  • zmeny nálady a správania
  • zmeny osobnosti (zhrbenie, šuchtanie nohami)
  • strata iniciatívy
  • strata záujmu o koníčky

 

Čo je pre mozog prospešné

  1. Trénujme svoje zmysly ako zrak, sluch, chuť, hmat, čuch.
  2. Mozog treba udržiavať v aktivite, tzn. komunikácia s ľuďmi, spoločenské hry, záľuby ap.
  3. Pohybom zvyšujeme mozgovú výkonnosť – vetranie hlavy pohybom je rovnako dôležité ako spánok.
  4. Mozgu prospieva tanec.
  5. Mozog nevyhnutne potrebuje kvalitnú výživu (čučoriedky, orechy, horká čokoláda, žĺtok, ap.)
  6. Mozog potrebuje dostatok vody.
  7. Bez kvalitného spánku sa mozog nezaobíde.
  8. Mozog ocení aj meditáciu a hudbu (tichá, nežná hudba).

 

Zmysluplné činnosti

  • sociálne – pozvanie na kávu, karty ap.
  • fyzické – prechádzky
  • intelektuálne – čítanie
  • kreatívne – maľovanie
  • pracovné – drobné remeselné činnosti
  • spontánne – návšteva priateľov; urobíme niečo, čo nás momentálne napadne.

 

Na záver p. Maitnerová použila verše piesne: „Nechoď cestou vychodenou, tá sa končí sivou stenou.“

Ďakujeme p. Maitnerovej za poučnú prednášku s praktickými cvičeniami mozgu.

Text: Mgr. Kamila Dubovická
Foto: Irena Poljaková


Vytvorené: 12. 4. 2018
Posledná aktualizácia: 27. 4. 2018 10:40
Autor: Viera Majerčíková