Obsah
Praktické cvičenie - Mozgový jogging
Bola to prvá otázka pani Mgr. Ľudmily Maitnerovej, ktorá viedla prednášku na tému: Mozog a cvičenie mozgu. Čo nás napadne pri slove päťdesiatka? Niektorých pesnička, iných že je to pekný vek, alebo začiatok starnutia.
„Na staré kolená“ je potrebný tréning mozgu, trénovať ho priebežne a udržiavať ho v dobrej kondícii. Mozog váži približne cca 1300 g, obsahuje 100 miliárd nervových buniek, tvorí 2 až 3 % telesnej masy. Skladá sa z pravej a ľavej hemisféry. Ako môžeme trénovať svoj mozog? Čítame, lúštime krížovky, prechádzky, ale aj práca v záhradke. Mozog pracuje aj vtedy, keď ideme na nákup, alebo keď rozmýšľame, čo zase uvariť. Čo je nezvyčajné, to si rýchlo zapamätáme. Dôležité je, aby ľavá a pravá hemisféra mozgu spolupracovala.
Po krátkom teoretickom úvode začalo praktické cvičenie mozgu. Dôležitá je pamäť, zapamätáme si len to, čo prejde piatimi zmyslami. Každý zmysel má v mozgu svoje centrum.
Praktické ukážky cvičenia mozgu:
a. Rímske čísla
I – 1, V – 5, X – 10, L – 50, C – 100, D – 500, M – 1000. Ako si ich zapamätať? IVAN VIEDOL XÉNIU LESNOU CESTOU DO MESTA.
Precvičte si: XD.........., CCCIV ........., IL.........., XIV ........, MMIV....................,
b. Doplňte prirovnania: Dlhý ako......, Bledý ako............, Zelený ako..................,
c. Doplňte druhú časť pranostík: Na Nový rok..............., Na Tri krále..............., Na Hromnice............,
d. Doplňte antonymá (slová opačného významu): sladký............, s............, za.............., mokrý........., pekný............., lenivý................,
e. Vytváranie slov: ...........sto............ napr. postoj,
f. Vytváranie slov z písmen v slove: REBARBORA napr. Barbora,
g. Skratky a názvy: OSN, TNT, MU, PVC, EU, ZŠ, TBC, EKG, OA,
Čo je pre mozog prospešné?
- mozog potrebuje kvalitnú výživu,
- kvalitný spánok,
- dostatočný príjem tekutín,
- meditáciu pri hudbe,
- pohyb, výlety, práca na záhradke,
- jednoduché cvičenia, čítanie kníh a pod.
Alzheimerova choroba: Prvýkrát bola popísaná v roku 1902 Aloisom Alzheimerom. Sú to narušené poznávacie kognitívne funkcie ( poznanie, pamäť, reč, plánovanie, myslenie a úsudok). Varovnými signálmi sú: čerstvá strata pamäte, ťažkosti pri vykonávaní úloh (napr. pri varení), problém nájsť vhodné slová, dezorientácia v čase a v priestore, znížená úroveň úsudku.
Praktické cvičenia boli nielen poučné, ale aj zábavné. Pani Mgr. Maitnerovú potešila vysoká účasť a hlavne, že to nebola čisto dámska jazda, besedy sa zúčastnili aj páni, ktorí sa aktívne zapájali do debaty.
Text: Mgr. Kamila Dubovická
Foto: Ing. Sláva Džuňová
Posledná aktualizácia: 27. 7. 2017 9:25