#
#
#

Navigácia

Vyhľadávanie

rozšírené vyhľadávanie ...

Mobilná aplikácia

Sledujte informácie z nášho webu v mobilnej aplikácii - V OBRAZE.
Voľne k stiahnutiu:

Kalendár

Po Ut St Št Pia So Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Aktuálne počasie

dnes, piatok 26. 4. 2024
oblačno 12 °C 0 °C
sobota 27. 4. slabý dážď 15/5 °C
nedeľa 28. 4. zamračené 21/7 °C
pondelok 29. 4. zamračené 22/10 °C
KIA
Euroregión Beskydy
Miestna akčná skupina Terchovská dolina
Združenie obcí Mikroregión Terchovská dolina
MALÁ FATRA, oblastná organizácia cestovného ruchu

 

Návštevnosť

Návštevnosť:

ONLINE:5
DNES:445
TÝŽDEŇ:3565
CELKOM:1441547

Obsah

Tréning mozgu ako súčasť zdravého starnutia (30.3.2022)

Typ: 2022 | ostatné
Tréning mozgu ako súčasť zdravého starnutia (30.3.2022) Dňa 30.3.2022 v priestore Obecného domu sa uskutočnila prednáška spojená s besedou na tému: "Tréning mozgu ako súčasť zdravého starnutia".

Pani Ľudmila Maitnerová  študovala po skončení ZŠ na Strednej priemyselnej škole textilnej v Ružomberku, potom  pracovala v BZVIL (Bavlnárske závody V.I.Lenina) a v roku 1990 začala študovať na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici, odbor sociálna pedagogika.

V úvode svojej prednášky hovorila o kognitívnom tréningu (charakteristika a význam tréningu). Kognitívny tréning (kognicia - poznávanie) má tieto základné funkcie:

  • vnímanie (okolie, seba samého)
  • pamäť
  • pozornosť
  • myslenie
  • reč - posunková; verbálna
  • zrakovo-priestorové schopnosti.

 

Vnímanie  

Detekcia (zachytenie) podnetov z okolia, spoznávanie okolia.

 

Pamäť

Prijímame a uchovávame informácie:

a) krátkodobá - informácie, ktoré sa k nám práve dostali, napr. zapamätanie si telefónneho čísla a pod.

b) dlhodobá - uchovávanie údajov na dlhú dobu. Pamäť sa dá trénovať, ak máme pamäť oslabenú, dôležité údaje si musíme zapisovať, častejšie opakovať, viackrát prečítať, mať zápisník.

c) sémantická - je úzko spojená s učením.

 

Pozornosť

Na to čo rozprávame, sústredíme sa na jav:

a) neúmyselná - pasívna

b) úmyselná - aktívna

 

Myslenie - zovšeobecnené odrážanie skutočnosti. Umožňuje nám chápať čo a prečo sa deje a aký to má pre nás význam. Pomáha nám riešiť problémy. Vieme sa prispôsobiť meniacim podmienkam. Ako príklad uviedla, že najskôr sa prala bielizeň na rumpli, neskôr na mini- romo práčke. Dnes na automatickej práčke.

Reč  - prostriedok na vyjadrovanie myšlienok, dorozumievanie sa pomocou akustických a písaných symbolov. Uviedla príklad. Jej  priateľka sa pýtala manžela, čo má uvariť. Odpoveď znela "hocičo". Keď prišiel domov manžel, postavila pred neho  prázdny hrniec, že uvarila "hocičo".

 

Zrakovo-priestorové schopnosti  sú:

a) zrakovo konštrukčné

b) zrakovo motorické

umožňujú orientáciu v priestore. Sú dôležité pre úspešné zvládnutie čítania, písania a počítania.

 

Súčasťou prednášky boli aj cvičenia:

1. na dlhodobú pamäť:

  • ako sa volal slovenský prezident pred Ivanom Gašparovičom
  • hlavné mesto Portugalska
  • chemická značka soli
  • kto je autorom románu Tri gaštanové kone
  • koľko farieb má dúha.

 

2. koľkokrát je uvedené písmeno "m" v  tomto vtipe:

Hovorí blondínka:

Ja nikdy nepoužívam smerovku, keď šoférujem. Čo je komu po tom, kde idem!

 

3. cvičenie na myslenie:

a) radosť, hnev, láska, ľútosť

b) socha, báseň, komédia, obraz

c) pyšný, pýtať sa, pýr, pysk

d) Dvořák, Janáček, Smetana

Uveďte nadradený pojem (zovšeobecnenie).

 

4. cvičenie na reč:

a) uveďte synomymá (rovnoznačné slová):

abnormálny -

dieťa -

krásny -

b) uveďte homonymá (rovnozvučné slová):

kohútik -

kniha -

čelo -

c) uveďte antonymá (slová opačného významu):

deň -

malý -

tmavý -

starý -

 

5. cvičenie na pozornosť:

obrázok vysypaných zrniečok kávy - našou úlohou bolo hľadať tvár človeka.

 

6. doplňte do riadkov čísla tak, aby ste zistili, ktoré chýbajú v riadku:

1 8 6 7 3 2 10 5 9

4 3 10 8 6 2 5 9 7 

8 9 7 6 2 3 1 4 5

 

7. Vymyslite čo najviac slov:

  • tvor -     ( napr. otvor, stvoriteľ, zatvor .....)
  • svet -
  • sto -
  • zem - 

8. Na každé písmeno abecedy vymyslí plod/ kvet:

a -

b -

c -

d -

e -

 

9. zabudnuté slová:

firhank, fertucha, hokerlík ............ (poznáte ich význam?)ň

Uvedené úlohy prítomní riešili so záujmom. Preto uvádzame uvedené úlohy aj pre vás, aby ste si precvičili svoj mozog.

 

Hlavnou myšlienkou prezentácie boli dva verše známej piesne: 

" Nechoď cestou vychodenou,
 tá sa končí sivou stenou".....

 

Pani Maintnerová zdôraznila, že máme neustále pracovať na sebe tak, aby sme prinútili svoj mozog pracovať. Je to spôsob boja proti zabúdaniu.

 


Vytvorené: 11. 4. 2022
Posledná aktualizácia: 11. 4. 2022 21:03
Autor: Viera Majerčíková